Kleurrijke feestjes

4 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Vanaf m’n ligbedje aan het zwembad typ ik maar eens een nieuwe blog. Het is dit keer weer een lange blog want ik heb van alles meegemaakt en gezien. Op stage heb ik van de week lekker wat lessen gegeven. De dagen begonnen met lezen daarna gaf ik een rekenles en een schrijfles. Ik ben nog steeds een beetje aan het zoeken wat het beste werkt bij de leerlingen en ook de leerlingen moeten nog een beetje aan mij wennen. Ik krijg genoeg tijd en mogelijkheden van mijn mentor om van alles uit te proberen dus dat is erg fijn! Woensdag was de warmste dag van de week dus deze dag werd er na stage even niet aan school gewerkt maar lekker aan het zwembad gelegen. In de avond, wanneer het nog steeds bloedjeheet was, gingen Ramona en ik meedoen aan een voetbaltoernooi. Dit was een openingstoernooi voor allemaal studenten met een hapje en een drankje. Nu hier genoeg vrouwelijke studenten rondlopen dachten Ramona en ik dat er ook best wat meiden mee zouden doen, maar nee hoor, al deze meiden waren er alleen voor de bbq. We werden uiteindelijk geplaatst bij een groep jongens van de sportopleiding. Lekker fanatiek dus. Met drie wedstrijdjes gespeeld te hebben, waar ik bijna gescoord had (zoals altijd) was het weer genoeg voor de avond. Binnenkort begint het echte toernooi en Ramona en ik gaan weer lekker fanatiek mee doen hoor!

Donderdag was het Holy Phagwa op stage. De kinderen kwamen in witte T-shirts naar school en hadden flesjes poeder meegenomen. Om kwart voor 12 ging de bel en begon het kleurenfestijn. Alle juffen stonden aan de kant, hopen op geen kleur op hun kleding, want voor ons was het feestje vrijdag aan de beurt.
Donderdag avond was er een ceremonie om het Phagwa feest te openen. Samen met Sanne en Jessica hebben we dit bezocht. Op een heel groot terrein stonden er mega veel plastic stoeltjes en een hele grote “boom” van elkaar gebonden bladeren. We waren alleen te vroeg en er was nog bijna niemand. Na eerst een mega lekkere roti rol gegeten te hebben samen met onze gezellige taxichauffeur,  kwamen we opnieuw aan bij het terrein. Nu wel hartstikke druk natuurlijk. We liepen gelijk naar de “boom” waar een ceremonie plaats vond. Een man zat op de grond met naast hem allemaal kruiden, bloemen en kaarsjes. Mensen stonden om hem heen en luisteren naar wat hij vertelde en zong. Hierna werd de kring groter gemaakt en stond er een groep mensen die muziek maakten. Ze liepen zingend om de “boom” en veel mensen liepen achter hun aan. Hierna werd de “boom” aangestoken. Dit wordt door sommige ook wel de Phagwa branding genoemd. De bladeren waren binnen no time weggebrand en wanneer er bijna geen bladeren meer over waren werd een eindje verder muziek gespeeld. Mensen gingen dansen en zongen mee. Na een tijdje hadden we het wel gezien en gingen we terug naar huis. Ik vond het heel bijzonder om mee te maken.
De avond was alleen nog niet om. We gingen met een grote groep stappen bij Havana. We waren er wat vroeger dan andere studenten en kwamen op tijd om een salsa dans uurtje mee te maken. Dit vond ik echt fantastisch. Mensen dansen hier zo mooi en die salsa was echt prachtig om te zien. Hierna was het feestje voor de jongere generatie, altijd leuk. We zijn niet al te laat naar huis gegaan want op de vrijdag stond natuurlijk ook weer een feestje gepland.
Met witte shirts en witte broekjes stonden we die vrijdagmiddag klaar voor de Palmentuin voor Holi Phagwa. Onderweg kwamen we allemaal mensen tegen die al helemaal gekleurd waren en overal hoorde we muziek. Met 1 stap in de palmentuin kreeg ik al allemaal kleur op me gegooid. Mensen smeerden paars en roze in m’n gezicht terwijl ik langs ze liep. Natuurlijk had ik zelf ook poeder gekocht om lekker met kleurtjes te gooien. Er hing een super leuke sfeer. Mensen waren vrolijk, dansten en zongen. Kinderen gooiden elkaar onder en vroegen andere mensen om kleurtjes. Na een paar uur ik de Palmentuin te hebben gestaan liepen we naar het Onafhankelijkheidsplein. Hier stond een groot podium waar dj’s muziek draaiden. Je moet het zien als een soort festival en daar hou ik altijd wel van. Met echt alle kleuren van de regenboog overal en nergens op me was het feest voorbij. Het was echt een geweldig feest en heb enorm genoten van de sfeer en de mensen. Gelukkig kan ik er nog steeds van nagenieten want ik loop nog met roze haren. Top.

De zaterdag hebben we eerst even een bezoekje gebracht aan de kraampjes bij de waterkant. Daar verkochten ze allemaal leuke armbandjes en beeldjes. Ik heb in plaats van een armbandje een schaafijsje gekocht. Dit lijkt heel erg op een slushpuppy en erg lekker. Hierna hebben we lekker kunnen genieten van de zon aan het zwembad. Zaterdagavond weer met een grote groep uiteten geweest en zondag heb ik met Raquel in een koffietentje heel de ochtend aan ons onderzoek gewerkt. Dat verdient toch weer lekker wat chill uurtjes aan het zwembad :)

Groetjes en veel liefssss

1. Ellen:
    5 maart 2018
    Lekker aan het feesten maar toch ook af en toe aan het werk! Klinkt goed. Die foto met dat meisje die je gezicht kleurt vind jk echt geweldig!! Je hebt het echt super naar je zin, dat is te zien !! 😘
  2. Leo en Marjan:
    5 maart 2018
    Wat een gezellige dingen maakt jij mee. Het is zo afwisselend allemaal.Het is zo leuk om het allemaal te lezen. De foto's met de regenboog kleuren ziet er geweldig uit.🤣 We wensen je weer een goede week en kijken uit naar je volgende blog. Groetjesss.
  3. Danielle:
    5 maart 2018
    Hoi Esmay! Je vermaakt je prima zo te lezen. Leuk hoor, GENIET!
    Voor je het weet ben je alweer op de helft van je avontuur. Groeten, X van Saar en Gijs.
  4. Oma en opa van Dongen.:
    5 maart 2018
    Fijn om dit weer te lezen. We zaten er al naar uit te kijken. Leuk om dit allemaal mee te maken. Veel plezier en succes.
  5. Henriëtte:
    5 maart 2018
    Ha Esmay, leuk om je blog te lezen! Ik dacht dat ik mijn mailadres al had ingevuld, en het bleef maar zo stil... maar je hebt al een heleboel geschreven, ik heb het gemist! Nu dus even inhaalslag ;)
    Je schrijft heel beeldend, mooi. Ik ben erbij, ik maak het ook mee :)
    Heel veel plezier en succes verder!

Groeten, Henriëtte
  6. W vKerkvoort:
    6 maart 2018
    Opa en oma v Kerkvoort:
    6 maart 2018
    Hoi Esmay, wat een leuke verhalen, volgens mij heb je het heel goed naar je zin.

Groetjes 0ma.