Diertjes spotten

26 februari 2018 - Commewijne, Suriname

Na een pittige stagedag zal ik proberen mijn weekendbelevenissen voor jullie samen te vatten, want ik heb lekker wat ondernomen. De partybus van vrijdag was lachen. Met keiharde muziek rijd je door de stad. Iedereen kijkt, maar ook iedereen op straat “feest” mee. Heel leuk om een keer mee te maken. Na een ritje van een uur stopten we bij een bar/clubje. Hier hebben we ons een tijdje wel kunnen vermaken. Ook hebben we weer een kort bezoekje gebracht aan Tequila. Ze beginnen hier allemaal met het stappen rond de late uurtjes en daar moeten we nog even aan wennen. De volgende dag was ik dan ook erg moe. Uitslapen lukt niet echt wat ik in een weekend wel erg lekker vind. Deze dag heb ik dan ook niet veel actieve dingen gedaan. Een beetje aan school gewerkt en samen met Jessica wat kleding gekocht, waaronder een wit T-shirt voor het Holy Phagwa feest aankomende vrijdag. Onwijs veel zin in!

Zondagochtend kwam onze klusjesman Kenneth ons leren hoe baka bana gemaakt moet worden. Baka bana is gebakken banaan en dit is heerlijk kan je vertellen. Met een echt Surinaams banaantje en wat bloem hebben we ze in elkaar geflanst. Goede bodem voor de trip die eind van de middag gepland stond. We gingen namelijk aan een trip meedoen waar we dolfijnen en kaaimannen konden spotten. Met dezelfde groep meiden stapten we in een bootje op de Suriname rivier. We hebben een stukje gevaren totdat we de eerste dolfijnen konden zien. Zo snel ze boven water kwamen, zo snel gingen ze ook weer onder. Het was dus mega moeilijk om een dolfijn op de foto te zetten. Gelukkig dobberden we een tijdje rond om heel veel dolfijnen te kunnen zien. Hierna zijn we naar een klein dorpje (oude plantage) aan de rivier gevaren. Hier kregen we een diner en maakten we ons gereed voor het spotten van de kaaimannen. In het donker stapten we in groepjes op speciale (gammele) moerasbootjes. In het begin vond ik dit best eng. Het voelt net of het bootje zo omkiept en je ziet verder ook helemaal niks behalve waar de lamp van de gids naar schijnt. Na een poosje varen zag onze gids een baby kaaiman. Hij pakte hem zo met 1 hand uit het water. Snel riep hij de andere boten erbij zodat iedereen de kaaiman kon bekijken. De kaaiman werd meegenomen door een andere gids, zodat aan het einde van de tour iedereen hem van dichtbij kon zien en eventueel kon vasthouden. Dichtbij onze boot was een andere boot waarvan de motor het niet meer goed deed. Al die meiden in paniek natuurlijk, maar dat zorgde ervoor dat onze gids zijn collega ging helpen met het maken van de motor. Dit betekende dat we meer dan de helft van de tour stil hebben gelegen op het water. Beetje balen dus. Na het korte boottochtje op het moeras gingen we weer terug aan wal. Hier werd geposeerd met de baby kaaiman en een grotere kaaiman. Met allemaal vermoeide gezichtjes, benen vol met muggenbeten en leuke foto’s gingen we op weg terug naar huis.

Ohja voor wie niet gelooft dat ik een kaaimaan vast heb gehouden, de foto’s staan hieronder. Waaghals dat ik ben :)

1. Ellen:
    26 februari 2018
    Stoer hoor ! 💪 Dat kleintje is wel schattig maar het blijft een engig beest😬.
  2. Oma en opa van Dongen.:
    26 februari 2018
    Wat een leuke trip hebben jullie gemaakt. Grappig die kaaimannen. Bijzonder hoor. Geniet maar lekker. Groetjes
  3. Marjan sturm:
    27 februari 2018
    Brrr...zeker stoer die kaaimannen vasthouden!
  4. Marjo:
    1 maart 2018
    Leuk om jullie avonturen zo te kunnen volgen. Veel succes en plezier!