Bigipan

25 maart 2018 - Bigi Pan, Suriname

Wat een weekje weer! En wat heb ik weer veel te vertellen. Dus bereid je maar voor op een lang verhaal :)

Deze week heb ik lekker hard gewerkt op stage. Veel lessen gegeven en aan mijn onderzoek gewerkt. Helaas werden er geen bezoekjes gebracht aan het zwembad want het heeft heel hard geregend. Ook werd er deze week even wat geld bespaard, want bijna elke dag uit eten gingen we toch wel voelen in onze portemonnee. Dus er werd er eindelijk weer eens gekookt. Een lekkere pasta, aardappeltjes met roerbakgroente en nasi stond op het menu. Woensdagavond, wanneer we wilden genieten van onze verse nasi, zaten we 2 uur zonder elektriciteit. Dat was heel fijn, not. Gelukkig hadden we kaarsen gekocht dus werd er gedineerd met kaarslicht. Lekker romantisch. Na het avondeten hebben Ramona en ik meegedaan aan het voetbaltoernooi. En verrassend, ook deze avond waren er geen meiden aan het voetballen. Dus we sloten weer aan bij een groep jongens waar we een teampje mee hebben gevormd voor de komende wedstrijden. Deze avond helaas de wedstrijd verloren, maar dat veranderen we natuurlijk volgende week! En zo gezegd zo gedaan, mijn tripje naar Bigipan:

Vrijdag morgen om half 9 werd ik verwacht bij het SU4you kantoor. De andere meiden waren er al, toen ik nog moest wachten op m’n verdwaalde taxi. Tien minuten te laat, stopte de taxi voor het kantoor. Leon (onze gids) sleurde me zowat uit de taxi voor “de persoonlijke ophaalservice”. Bij onze groep waren nog een Belgische jongen en Belgisch meisje aangeschoven. Zo bestond de groep uit 10 mensen, een heel gezellig clubje. Nadat er kort verteld werd waar we naar toe gingen, konden we in de bus stappen. Op naar district Nickerie, op naar Bigipan, een rit van 3,5 uur richting het westen. Na nog geen tien minuten werd er gestopt voor het halen van roti. Nee dit was niet als ontbijt (ook dat kan natuurlijk hier), maar alvast onze lunch. Toen we daarna nog geen 20 minuten gereden hadden, stopten we weer bij een supermarkt voor de benodigdheden voor het borrelen in de avond. Zo ging de rit wel lang duren met al die stops, maar goed we hadden er zin in. Onderweg heeft Leon ons iets verteld over zichzelf, de verschillende districten waar we door reden en de verschillende vogels die we toen al tegen kwamen. Spelletjes werden gespeeld, muziek werd gedraaid en lekker gekletst. Net een schoolreisje! Iets later dan gepland (een rit van 5 uur was het ondertussen) kwamen we aan bij de dijk waar onze lunchspot was. Met snel de rotirol naar binnen te hebben gewerkt en de zoveelste plaspauze van de rit, moesten we snel weer door naar de bootjes. Dit omdat het water in de kreek, waar we doorheen moesten, al wat lager lag en hoe langer we zouden wachten, hoe minder gemakkelijk het bootje zou varen. We stapten in de twee bootjes die ons eerst over de kreek naar onze lodge bracht.
Onderweg op de kreek begon het vogelspotten al. De bestuurder van de boot liet ons allemaal vogels zien. De moerasbuizerd, uil, grote annie, specht, visman, Surinaamse roofvogel en zelfs doodskopaapjes! De lodge bevond zich op een swamp, dus midden op het water. De spullen werden neergelegd, bikini’s werden aangetrokken en zo werd er een rondje gekajakt. Het water staat hier 40 cm hoog dus ik kwam al snel met mijn peddel in de modder. Maar het was wel even genieten. Na even lekker te hebben uitgerust gingen we richting de rode ibissen. Rond 6 uur kwamen van alle kanten rode ibissen voor hun slaapplaats in de bomen. We hebben daar 3 kwartier in het bootje gezeten, fluisterend zodat alle vogels hun plek konden vinden. Na een tijdje was elke boom rood gekleurd, een prachtig gezicht. En laten we op de terugweg de mooie zonsondergang niet vergeten. Eenmaal terug in de lodge kregen we ons avondmaal: Sawtao soep. Heerlijk was het! Met volle buikjes stapten we voor de derde keer vandaag in de bootjes. In het donker gingen we namelijk kaaimannen spotten. Aangezien we ons op water bevonden, bedekten we ons met tien lagen muggenspul en kregen we wierook mee voor in de boot. Helaas geen kaaimannen gezien maar wel een slangetje, krabben, vogels en “vliegende” vissen. De avond werd afgesloten in de lodge met spelletjes en een biertje en het allermooiste: op m’n rug naar de prachtige sterrenhemel kijken. Adembenemend mooi!! Met 4 vallende sterren te hebben gezien kon ik lekker gaan slapen in mijn hangmatje. Dit was zooo lekker! Met geluiden van het water op de achtergrond heb ik heerlijk geslapen. Wanneer de zon op kwam werden we op het gemakje wakker. Met een heerlijk ontbijtje achter onze kiezen, konden we nog even ontspannen om daarna opnieuw de welbekende bootjes in te stappen voor het spotten van de flamingo’s. Dit viel een beetje tegen. We zagen ze wel, maar niet zo erg goed. Gelukkig waren er een aantal goede camera’s aanwezig die ver in konden zoomen op deze mooie beesten. Hierna begon het festijn. Bikini’s aan, mentaal voorbereiden en huppakee uit die boot. Tot je scheenbeen in de modder. Het voelde verschrikkelijk aan, maar hoe langer ik in het water stond, hoe meer ik eraan ging wennen. Ik zal wel moeten want Leon smeerde ons daarna helemaal in met modder. Klaar voor het moddergevecht. Ja we werden zeker vies van top tot teen, maar het was de moeite waard! Hierna lekker in de lodge met een emmertje de meeste modder eraf halen, nog even zonnen en de spullen pakken. De laatste keer stapten we in de bootjes, op naar huis, waar ons eerst nog een busrit van 5 uur te wachten stond. Iedereen was uitgeput, dutte lekker in en kon niet wachten om zijn of haar douches in te stappen. Zelf ga ik ook maar weer duimen voor warm water in mijn douche, want de modder zit nog steeds in al m’n poriën. Maar wat een heerlijk weekend!

1. Frank van Kerkvoort:
    25 maart 2018
    Leuk Esmay, moet je mama ook mee naar toe nemen, ze vindt het heerlijk om in de modder te spelen ☺️
  2. Ellen:
    25 maart 2018
    Leuk verhaal weer, mooie foto’s!!
  3. Oma en opa van Dongen.:
    25 maart 2018
    Fijn om weer even met te praten via de FaceTime. Gezellig hoor. Wat heb je weer leuke activiteiten meegemaakt. Veel plezier en tot horens. Liefs
  4. Danielle:
    25 maart 2018
    Wat een leuke reisverhalen weer!
    En die hangmatjes! Dat is relaxed slapen....
    eentje meenemen voor thuis?
    Groetjes van ons
  5. Janita:
    25 maart 2018
    Wat een mooi verhaal weer Esmay. Mooie combinatie van werken en vakantie.
  6. Marjan sturm:
    25 maart 2018
    Dat klinkt weer als heerlijk genieten Esmay !!! Super leuk!!!
  7. Oma en opa van Dongen.:
    26 maart 2018
    Leuke uitstap. En we hebben lekker gekletst op FaceTime. Leuk om je zo te zien. Fijne tijd. Liefs.
  8. Edith en Bas:
    26 maart 2018
    Wat een super gaaf avontuur!! Leuke foto zo met z’n allen in het water met die tekst op je rug 😂. Heerlijk .......en veel plezier 😊
  9. Steef en Lin:
    Dat was een leuk uitstapje! Klinkt geweldig 😊