Santigron en Vlindertuin

12 april 2018 - Santigron, Suriname

Waarom gaan vakanties zo snel? Met al die tripjes en tourtjes gaat het nog sneller :( De zondag na mijn Fredberg trip heb ik, zoals eerder benoemd, lekker benut met niks doen. Iedereen bellen en nog 100x mijn trip-avonturen vertellen. In de avond zijn we met de huisgenootjes lekker uit eten geweest. Maandag was het weer prachtig weer en heb ik bij het zwembad gelegen en in de avond hebben we heerlijk Mexicaans gekookt. Dinsdag stond er samen met Jessica een dagtour naar Santigron op de planning. Dit is een marrondorpje iets buiten de stad. We werden om 9 uur verwacht bij een hotel waar we opgehaald werden voor de trip. Aangezien er verder geen andere studenten of toeristen waren, hadden we een privé tourtje. Met een grote bus werden we opgehaald die ons eerst naar Lelydorp bracht. Hier kregen we de mogelijkheid om een marktje en een paar winkels te bezoeken. Na een half uurtje stapten we weer in de rustige, grote bus. Na een stukje rijden, waar onze chauffeur ons nog iets vertelde over de omgeving en de fruitbomen, kwamen we aan in Santigron. We reden langs stenen huisjes en houten hutjes. Kindjes stonden langs de weg en zwaaiden met veel enthousiasme. Wanneer de bus stopte werden we ontvangen door de gids. Zijn naam was veel te moeilijk om te onthouden, maar zijn bijnaam “pukkie” was makkelijker. Hij bracht ons eerst naar een soort patio. Daar konden we onze tassen neerleggen en een keuze maken of we eerst het dorp gingen bezoeken of eerst gingen varen. Aangezien de hitte nog moest komen, kozen we eerst voor het bootje. Onderweg naar de steiger kwamen we bewoners tegen en een aantal kinderen, die familie waren van onze gids. Samen met de 4 kinderen en onze gids stapten we in het bootje. We gingen eerst een stukje over de rivier voordat we de kreek op gingen. Heel mooi om even tussen een stukje jungle te varen. Toen we terug aankwamen bij de steiger waren er mannen aan het vissen. Ze hadden al een vis gevangen, een piranha. Onze gids liet de piranha aan ons zien, die aan een mes hing en half levend was. Pukkie pakte een plantje en stopte dit in de bek van de piranha. Dat beest beet zo het plantje in 100 stukjes. Moet je voorstellen als je vinger er tussen zit. Goed, de piranha terug in het zakje en terug naar het dorpje. We kregen een korte rondleiding, waar we uitleg kregen over de verschillende huisjes en planten. Hierna kregen we een heerlijke lunch. Na de lunch even uitbuiken en uitrusten en vervolgde we de rondleiding. Onze gids vertelde alles over de planten, de bloemen, hoe de mensen hier aan hun eten en geld komen en wat ze doen in het dagelijkse leven. We liepen ook nog even langs het schoolgebouwtje. Heel bizar om de lege lokalen te zien. Na de rondleiding stond er eigenlijk nog een dansvoorstelling op de planning, maar omdat wij maar met zijn tweeën waren ging dat niet door. In plaats daarvan hebben we samen met de gids en weer een aantal kinderen het vogelpark bezocht. Het is totaal niet hetzelfde als in Nederland maar wel erg leuk om even te bezoeken. We hebben verschillende vogels, maar ook apen, slangen, een katachtige en schildpadden gezien. Na deze intensieve dag zijn we weer in onze privé bus terug gereden naar Paramaribo.

Woensdag heb ik van deze intensieve dag nog lekker kunnen uitrusten aan het zwembad, want het was nog steeds prachtig weer. Donderdag ochtend stond een bezoek aan de vlindertuin op de planning. Ook zo’n park is niet hetzelfde als in Nederland, maar ook weer leuk om te bezoeken. Er was een ruimte met opgezette insecten en een ruimte met schilderijen. Hierna hebben we de vlindertuin zelf bezocht. Een mooie, overdekte ruimte met veel verschillende vlinders om je heen. Na een paar rondjes te hebben gelopen, hadden we het wel gezien. Even later kwam een gids naar ons toe om een rondleiding te geven door de kwekerij. We liepen eerst een stukje door het bos/jungle, waar we nog een luiaard hebben gezien, en daarna kwamen we bij de vlinderkwekerij aan. Hier stonden allemaal hokjes met rupsen, planten met eitjes en cocons van de vlinders. Ook hebben we weer schildpadjes en slangen gezien. En natuurlijk heb ik een klein schilpadje vast gehouden! De leuke ochtend werd afgesloten met een lekker lunch en daarna terug in de taxi naar Paramaribo. In de middag genoeg tijd om onze tassen te pakken voor een weekendtripje. Morgen, vrijdag, vertrekken Sanne, Jessica en ik naar Blanche Marie. Ik ben heel benieuwd wat we daar allemaal gaan zien dus daarover volgende blog meer!

Groetjesssss

1. Ellen:
    12 april 2018
    Ik ben ook weer benieuwd wat je met je volgende trip gaat beleven 😄. Nog even en dan ga ik het ook met eigen ogen zien😊 spannend!! Veel plezier 😘
  2. Angela:
    13 april 2018
    Oehhhhhh! Aapjes en schildpadjes! Leuk hoor. Nog even aftellen voor mij...... bijna!!!!!!!
  3. Oma en opa van Dongen.:
    13 april 2018
    Leuk tripjes weer gedaan. Maar bij de vorige reis sprong je zo in de rivier. Zijn er niet overal piranha,s. En de vlinders zo mooi van kleur. Prachtig. Nog veel plezier.
  4. Edith en Bas:
    13 april 2018
    Je hebt weer heel wat beleefd. Super leuk om dat allemaal te lezen.
    Deze keer had je gewoon een prive-trip. Dat is luxe 😊. Ik kijk weer uit naar je volgende blog 😀. Veel plezier nog!!!!