Happy birthdaaayyyy

23 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Wat een week, ik ben er moe van. Volgens mij blijf ik het zeggen, maar half 6 opstaan is gewoon te vroeg. Ga ik hier nog aan wennen? Maar goed. Maandag ochtend om half 7 stapten we (Jessica en ik) op onze fietsjes richting stage. Nee nu werd er geen gebruik gemaakt van de taxi’s maar gingen we lekker sportief de dag beginnen. Nog een beetje in het donker probeerden we de weg te zoeken naar stage. Met google maps in onze handen fietsen we een leuke route. Nja leuk, de auto’s rijden echt dicht langs je omdat er bijna geen fietspaden zijn. We moesten daarom achter elkaar fietsen en bestond de route dus uit schreeuwen naar elkaar welke kant we op moesten. Om precies 7 uur kwam ik aan op stage. Half uurtje fietsen, net als thuis en dus prima te doen. De week begon lekker rustig op school. Ik heb weer heel wat lessen geobserveerd en natuurlijk de leerlingen begeleid. Na de stage dag moest ik in mijn eentje terug fietsen. Weer werd google maps erbij gepakt. Toch had ik snel de juiste route gevonden en het was niet eens zo’n moeilijke route. Dat wordt elke dag lekker het fietsje pakken!

De volgende dag gingen we langs de vreemdelingendienst voor een stempel voor mijn verblijfsvergunning. Het was hier harstikke druk en daarnaast schoot het helemaal niet op. Het systeem lag er uit en mensen zaten al uren te wachten. Toen zijn we maar weer weggegaan en hebben we onderweg geld gepind om dit later weer te storten, ook voor mijn verblijfsvergunning. De vrouw achter de balie bij de wisselbank was zeker niet met het goede been uit bed gestapt want ze hielp ons voor geen meter. Ze was alleen maar bot aan het doen en volgens haar deden we alles fout. Heerlijk om zo de ochtend te beginnen. Met uiteindelijk het geld in onze portemonnee gingen we naar huis. In de avond hebben we meegedaan aan een lesje Zumba. Ik heb mij nog nooit zo’n stijve Hollander gevoeld dan tijdens dat uurtje. We hebben in een deuk gelegen omdat alles zo snel ging en we het totaal niet konden bijbenen, maar ook omdat het er zo slecht uitzag naast de Surinaamse vrouwen. Wel wil ik deze les vaker doen, dan kom ik als een pro Zumba danseres terug :)

Woensdag en donderdag waren stagedagen. Hoewel woensdag een rustige stagedag was, was donderdag nogal chaotisch. In de ochtend moest ik de klas overnemen omdat mijn mentor met een leerling even naar buiten moest. Tijdens dat half uurtje kwamen er twee leerlingen te laat. Eén daarvan was jarig dus zijn ouders kwamen met grote dozen de klas binnen. De kinderen waren natuurlijk mega enthousiast en benieuwd wat de jarige ging trakteren. Even later kwam er ook nog een leerling de klas binnen die gelijk vertelde dat zijn hond puppies had gekregen. Weer waren de kinderen enthousiast. Mijn mentor kwam even later binnen en aangezien heel onze planning in de war liep, mochten de kinderen lekker buitenspelen. Tijdens de middagpauze werd de verjaardag gevierd. Een verjaardag wordt hier altijd heel groot gevierd. Echt een feest wordt het dan. In de klas kwamen de ouders met een grote taart. Er werd gezongen, de kaarsjes op de taart werden uitgeblazen en de taart werd aangesneden door de leerling en de juf. Elk kind kreeg een stuk taart. Mijn mentor en ik kregen allebei een eigen stuk vlaai. Er wordt hier veel gegeten met de handen, dus ook de slagroomtaart en de vlaai werd met de handen naar binnen geschoven. Lekker hoor. Aan het eind van de ochtend kregen alle leerlingen, mijn mentor en ik nog een snoepzakje met koekjes, lolly’s en chips. Het leek wel of ik op een kinderfeestje was uitgenodigd, zo uitgebreid werd het hier gevierd. In de avond heb ik de taart er weer af gesport tijdens een ‘full body workout’. Vorige week had ik er de volgende dag nog mega veel spierpijn van, maar nu valt dat harstikke mee. Vanochtend is het regelen van mijn verblijfsvergunning en het geld storten gelukt. Zo kan ik lekker mijn weekend beginnen. Vanavond gaan we weer met alle meiden wat eten en gaan we in de Partybus. Ik ben benieuwd!

Fijn weekend allemaal!

Kussies

1. Ellen:
    Veel plezier in de party bus! Lekker weekend houden 😘
  2. Oma en opa van Dongen.:
    23 februari 2018
    Nou dat is zeker een hectische week. Wel voorzichtig hoor met de fiets. Weer een leuke blog. Gezellig om te lezen. Veel plezier en succes.
  3. Tamara Schöningh:
    Veel plezier! Ben benieuwd naar je nieuwe skills 💃
  4. Ingrid:
    23 februari 2018
    Super Esmay! Wat een belevenis zo allemaal.
    Fijn weekend,geniet ervan!
  5. Sandra:
    25 februari 2018
    Dapper hoor op je fiets van en naar je stageplek fietsen. Wat grappig dat een verjaardag zo groots wordt gevierd daar. Je komt nog afgetraind thuis dalijk, fietsen, sporten ;-). Veel plezier nog en bedankt dat je je verhalen deelt. Super leuk.
  6. Oma en opa van Dongen.:
    25 februari 2018
    Het was weer leuk om je belevenissen te lezen. Wel voorzichtig zijn met de fiets hoor. Dat vind ik wel wat eng zo dicht langs die auto,s. Nog veel succes en plezier.