Casino, familiebezoek en zeeschildpadden

25 april 2018 - Paramaribo, Suriname

Zo dat is weer een poosje geleden, ik heb ook weer enorm veel gedaan. Vorige week naar stage geweest, waarbij ik toch weer een beetje moeite had met de wekker om half 6. Vooral na het Blanche Marie weekend. Ik was dan na vier dagen ook helemaal gesloopt. Eerste instantie wilde ik de vrijdag ook nog gaan, maar heb ervoor gekozen om lekker weekend te houden. Donderdagavond hebben we dan met een klein groepje avond gegeten bij een pannenkoekrestaurant. Uit 200! soorten pannenkoeken kon ik kiezen. Uiteindelijk heb ik maar lekker bekend een pannenkoek met spek en appel gekozen en hij was heerlijk! Aangezien ik ervoor gekozen had dat vanaf die donderdag mijn weekend begon, was ik nog wel in voor een avond gezelligheid. Helaas waren de andere meiden niet erg enthousiast. Op de terugweg naar huis werden er toch plannen gemaakt voor een avondje uit. Op het laatste nippertje kon mijn taxi mijn straat passeren en stapte ik even later uit bij het huis van een paar andere vriendinnen. Zij gingen deze avond naar het casino en daarna stappen bij Havana. Heerlijk plan. Er zijn hier echt honderd casino’s dus we vroegen onze taxichauffeur maar om een optie. Met zijn vijven stapten we het luxe en grote casino binnen. Overal spelcomputers, lichtjes, geluid, mensen en speeltafels. Ik ben nog nooit eerder in een casino geweest dus ik keek wel even mijn ogen uit. Een van ons begon met het spelen van American roulette. Ik moest eerst meer dan een half uur kijken om het spel een beetje te kunnen begrijpen. Toch heb ik het deze avond maar op een fruitmachine gehouden. 50 SRD verloren, komt overeen met 5 euro. Op zich niet erg, maar vond het niet nodig om nog meer geld in de machines te stoppen. Echt bizar dat mensen hier een hele avond en (bijna) elke avond hun tijd en geld hieraan kunnen besteden. Het grote voordeel van de casino’s in Paramaribo is dat je gratis drankjes krijgt. Als je nog eerder op de avond komt, kan je ook gratis eten krijgen, heb ik horen zeggen. Maar goed, we vonden een paar drankjes best prima. De anderen hebben wel winst gemaakt in het casino, voor mij blijft het leuk voor een keertje denk ik. Hierna zijn we doorgegaan naar Havana. Hele gezellige avond waar ik rond half 5 weer in mijn bed lag. De volgende dag heb ik niet veel bijzonders gedaan. Het was ook echt verschrikkelijk weer. Weer om binnen te zitten en filmpjes te kijken. Toch wilde ik deze dag nog wel iets nuttigs doen, lekker een avondje sporten. Eenmaal bij het hotel aangekomen was heel het sportschema omgegooid en gewijzigd en bleek dat mijn favoriete sportinstructrice weg was. Beetje jammer en kwam ik dus voor niks. Ik ben toen, door de keiharde regen, maar weer naar huis gefietst en heb ik in mijn smalle slaapkamertje een workout gedaan. In de avond er alles weer aan gegeten tijdens een bezoekje aan de mac. Oeps. De avond heb ik gevuld met nog een film, welja of ik er nog niet genoeg had gezien, bij een paar vriendinnen thuis. Was heel gezellig.

Zaterdag was weer net zo rustig als de vrijdag. Wasjes draaien, schoonmaken en een filmpje kijken. Rond half 3 ging ik met de taxi naar het vliegveld om mama, Diëgo en Angela op te halen! Ik had er mega veel zin in dat ze kwamen. Dit kon ik ook nog eens merken aan de zenuwen die ik had toen ik stond te wachten in de hal en de tranen die in mijn ogen kwamen toen ik ze de hal zag binnen lopen. Ik had ze toch wel echt gemist. Even lekker knuffelen en de taxi instappen om richting het centrum te rijden. Ik vond het heerlijk om ze alles te laten zien en alles te vertellen wat we tegenkwamen. Volgens mij keken ze ook echt hun ogen uit, net als ik de eerste keer. In het hotel aangekomen even de spullen opgeruimd en ons klaargemaakt om lekker te gaan eten. Eerst nog even langs mijn huis om spullen op te halen voor het stiekeme slaapfeestje in het hotel. Bij Zus&Zo was er een soort marktje met allemaal hebbedingetjes met leuke prints. Angela en ik hebben gelijk een paar tassen ingeslagen. Hierna lekker wat gegeten en daarna terug naar het hotel. Ik heb stiekem bij hun geslapen en de volgende dag stiekem met hun mee ontbeten. Heerlijk een keer wat meer luxe dan elke dag dezelfde boterhammen als ontbijt. Na het ontbijt zijn we afgezet bij de straat dichtbij mijn huis. Hier is het op zondag altijd markt en dat moest ik ze natuurlijk even laten zien. Na de wandeling kregen ze een rondleiding door mijn studentenhuis en liet ik mijn kamer zien. Heel leuk om nu te laten zien waar ik al 2 maanden woon. In de middag zijn we naar de palmentuin gegaan, langs het SU beeld en langs Fort Zeelandia. Het ging alleen tijdens deze wandeling keihard regenen. Hebben ze gelijk kennisgemaakt met de buien hier in Suriname. Om te schuilen voor de regen hebben we bij Fort Zeelandia in een heel leuk tentje geluncht. Het bleef maar regenen en daardoor zijn we vervroegd teruggegaan naar het hotel. In de avond heb ik zo hard gelachen omdat ze voor het eerst kennis hebben gemaakt met roti zonder bestek. Ze vonden het gelukkig wel erg lekker.

Maandag was voor mij gewoon een stagedag. In de middag ben ik naar het hotel gegaan om net als hen te genieten van het prachtige zonnige weer. Dinsdag kwamen ze mijn stageschool bezoeken. Ik heb ze een rondleiding gegeven en hun voorgesteld aan collega's. Echt leuk om ook te laten zien waar ik werkzaam ben en mijn familie aan mijn leerlingen te laten zien. De vraag of mama mijn moeder was en Diego mijn vader was hilarisch. Na de stagedag hebben we geluncht en eind van de middag hadden we een tour op de planning staan. Een dolfijnen en schildpadden tour. We gingen met een bootje de Surinamerivier op waar de dolfijnen weer overal te zien waren, behalve op de camera’s. Het blijft een lastige klus. Hierna zijn we naar Braamspunt gevaren waar we in het donker zeeschildpadden konden zien. Nadat we een iets koude rijst naar binnen hadden gewerkt, deden we onze donkere kleding aan en spoten we ons vol met deet. Als wandelende muggendeet liepen we het strand op. Na een poosje moesten we stoppen vanwege een schildpad die een gat aan het graven was voor zijn eieren. Deze schildpad is denk ik wel 2 meter. We zagen het spoor vanaf de zee op het strand getekend. Aangezien we niet de enige tour waren, stonden we met een stuk of 10 mensen rond de schildpad heen. Omdat fel licht niet mag, hadden alle gidsen speciaal rood licht mee. Hiermee kunnen ze schijnen zodat wij de schildpad, de eieren en eigenlijk heel het proces kunnen zien. Na anderhalf uur ging de schildpad aanstalten maken om terug naar de zee te gaan. Alleen door zoveel mensen om haar heen en het vele rode licht, raakte ze gedesoriënteerd. Dit was enorm zielig. Ze kon de zee niet meer goed vinden en ging vaak de verkeerde kant op. Gelukkig na een kwartier is ze veilig in het water gegaan. Vanwege de tijd moesten we terug naar de bootjes. Onderweg hebben we geen andere schildpad of spoor gezien. Dat was wel enorm jammer. Gelukkig hebben we bij die ene schildpad wel alles kunnen zien. Terug in de boot op weg naar Paramaribo ging het keihard regenen. Het regende van alle kanten de boot in. We waren dan ook echt zeiknat en we hadden het heel koud. Een warme douche thuis was dan ook echt even genieten. De wekker om half 6 de ochtend daarna iets minder. Met 5 uur geslapen leek ik wel een zombie op stage vandaag. Het was zeker de moeite waard. Ik vond het heel vet om de schildpad te zien!

Woensdag dus als halve zombie de stagedag doorgekomen en daarna lekker naar het hotel om in het zachte bed een powernapje te doen. Heerlijk. Donderdag heb ik vrij gevraagd van stage zodat ik mama, Diëgo en Angela nog iets meer van Paramaribo kan laten zien. Zin innnnn!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen:
    25 april 2018
    Ik heb er ook zin innnn!! Tot nu toe is het echt super leuk om te zien waar jij de afgelopen tijd bent. We hebben ook op school gekeken, ook heel leuk om te zien waar je stage loopt! Ben benieuwd naar de komende dagen met hopelijk minder regen 😄😘
  2. Leo en Marjan:
    25 april 2018
    Weer een leuk en lang verhaal en fijn dat je moeder en broer er zijn. En zo samen alles te kunnen laten zien. Veel plezier en goetjesss
  3. Frank van Kerkvoort:
    25 april 2018
    Weer een leuk verhaal Esmay, veel plezier van het weekend met de jungle toer.
  4. Angela:
    25 april 2018
    Wat waren we blij je te zien he... en ik nog zeggen niet huilen!!!!!

Ik geniet van alles wat je ons laat zien.

Waar ik iets minder van geniet is de regen vooral op een bootje.... in het donker...... Duimen dan maar voor de aankomende dagen.

Leuk hooooooooor. Ik heb zin in aankomende dagen❤️♥️
  5. Ingrid:
    25 april 2018
    Wat heerlijk om te zien en te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Heel veel plezier nog en ik zie voor vrijdag alleen maar zon
  6. Lesli:
    26 april 2018
    Wat een ervaringen!!! Heel veel plezier samen met mams en je broertje en natuurlijk Angela!!
  7. Céline:
    26 april 2018
    Wat gaaaf die schildpad ! Ik ga duimen voor wat beter weer voor jullie, heeeel veel plezier met z’n alle ❤️
  8. Henriëtte:
    26 april 2018
    leuk zo met familie, jullie hebben echt veel om te laten zien daar!
  9. Oma en opa van Dongen.:
    26 april 2018
    Je hebt weer heel wat beleefd. Fijn dat mama en Diego er ook zijn, en Angela. Leuk om ze alles te laten zien, waar je woont en waar je op school zit. Nog veel plezier met z,n allen en inderdaad niet zo veel regen. Groetjes
  10. Marjan sturm:
    27 april 2018
    Heerlijk om te lezen hoe goed en fijn jullie het hebben ondanks de regen! Jullie gaan tijd te kort hebben, veel plezier nog en hopenlijk meer zon:):)