De eerste dagen in Suriname

11 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Hoihoi! Op deze regenachtige zondag probeer ik de eerste dagen samen te vatten in deze eerste blog. Donderdag 8 februari was het zover, ik vertrok naar Suriname. Hoe dichter we bij het vliegveld kwamen, hoe zenuwachtiger ik werd. Papa en mama brachten me weg en Ivana kwam als surpise ook nog even op het vliegveld tevoorschijn. Na het inchecken en een snel ontbijtje was het toch echt tijd om naar de gate te gaan. Met tranen heb ik afscheid genomen en sprong ik de roltrap op. We gaan nu echt! Na een vlucht van 9 uur, waar ik alleen maar films heb gekeken, kwamen we aan in Suriname. Met één stap uit het vliegtuig kwam de warmte meteen op je af. 30 graden en een felle zon scheen op onze koppies. Welkom in Suriname. We hadden ons best voorbereid op de warmte die kwam en het lage tempo wat in Suriname voorkomt, maar anderhalf uur wachten voor de douane hadden we niet voorzien. Hierna snel de koffers gepakt en richting de aankomst hal waar we werden opgehaald. Het werd al bijna donker dus we hebben niet veel gezien van de omgeving buiten het centrum. Wat mij wel is opgevallen was het grote verschil tussen arm en rijk. Een huis van steen en even later een huisje wat met hout en een paar platen in elkaar is getimmerd. Na weer een rit van anderhalf uur kwamen we aan bij ons huis. Een studentenhuis die op dat moment bewoond werd door 1 student. Met een paar kliekjes van die studente was dat ons avondeten en gingen we snel slapen.

De volgende dag waren we vroeg wakker. We liepen dan ook al vroeg richting de supermarkt. Hier zijn veel Nederlandse producten dus dat hoef ik allemaal niet te missen. Met ontbijt en een paar huishoudelijke producten liepen we met zware dozen terug naar huis. Dit was ongeveer een kwartiertje lopen. Tijdens dat kwartiertje, waar je eigenlijk vlak naast de autoweg loopt, wordt er naar je getoeterd en gefloten. Eenmaal thuis moesten we snel weer door naar onze kennismaking op stage. Op stage vierden ze carnaval en de sfeer was dus erg gezellig. Ik maakte kennis met mijn collega's en begeleidster. Ik ga stage lopen in groep 3 die bestaat uit 25 kinderen. Maandag begint mijn stage en ik heb er onwijs veel zin in! Na de kennismaking heb ik een simkaart gehaald voor mijn telefoon, ik kan nu eindelijk bellen. Hierna heb ik met mijn huisgenoten in een warenhuis nieuw keukenmateriaal gehaald. Het oude keukenmateriaal staat hier al een tijdje en we wisten niet of dit nou nog schoon te krijgen was. Als zelfstandige studente heb ik ook mijn eerste douchegordijn gekocht, mijlpaaltje dus. In de avond hebben we met z'n allen gegeten bij Zus&Zo. Lekker met het eerste Parbobiertje en onder het genot van relaxte live muziek hebben we de eerste dag met zijn allen goed afgesloten.

Zaterdagochtend moesten we al om 9 uur klaar staan bij een activiteitenkantoor waar we meededen aan de activiteit 'meet and greet'. Dit was een relaxte dag bij een resort aan de Surinamerivier. Ik leerde zo nieuwe stagiaires en studenten kennen. Met een bbq, cocktails en een boottochtje op de Surinamerivier heb ik lekker van de zon genoten. Lekker bruin geworden maar ook goed verbrand, oeps. Rond 8 uur kwamen we met alle studenten terug bij het activiteitenkantoor. We belden een taxi voor vijf personen. Ik weet nou niet of dit goed doorgekomen was, want met z'n vieren op een kleine achterbank is niet heel comfortabel.

Nou ik geniet nog even van het verse fruit wat ik net op de zondagse markt heb gekocht en zal proberen het volgende keer wat korter te houden :)

Veel liefs

1. Ellen:
    11 februari 2018
    Hoeft niet korter hoor, leuk om te lezen😄😘
  2. Marjan sturm:
    11 februari 2018
    Leuk stukje nog een beetje onwennig allemaal wennen aan het Surinaamse ritme. Maar het begin is er al.
  3. Marjan sturm:
    11 februari 2018
    Mooi om te lezen en het klinkt als een hele goeie start!😊
  4. Oma en opa van Dongen.:
    11 februari 2018
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat. Nee hoor, het is voor ons niet lang genoeg om te horen hoe het je vergaat. Heel veel succes hoor.
  5. Nicolette 💖:
    11 februari 2018
    Heel gezellig om te lezen 🤗 dus hoeft echt niet korter... Ik vind het ook leuk om zo je ervaringen mee te krijgen dus ik blijf je volgen. Veel plezier en zon🌞de komende tijd
  6. Leo en Marjan:
    11 februari 2018
    Heel leuk om je ervaringen mee te maken. En fijn dat de reis goed is verlopen heel veel plezier en succes.
  7. Edith en Bas:
    12 februari 2018
    Super leuk, Esmay, om al je ervaringen te lezen. Geniet van je tijd in Suriname en heel veel plezier.
  8. Steef en Lin:
    Leuk om je verhaal te lezen. We blijven je volgen! Veel plezier en groetjes 😘
  9. Sandra:
    12 februari 2018
    Hoi Esmay, wat leuk om te lezen.
    Veel plezier daar. Groetjes van ons allen
  10. Tamara Schöningh:
    Leuk! Benieuwd naar je volgende verhaal! Veel plezier! 🍹🍹