Als scheurmonsters plantages bezoeken

4 mei 2018 - Commewijne, Suriname

De familie is gisteren (donderdag) weer naar Nederland vertrokken. De afgelopen dagen hebben we dan nog veel ondernomen om alles eruit te halen wat er in zat. Maandag ben ik naar stage geweest. Je zult vast wel denken dat ik last had van mega veel spierpijn, maar dit was totaal niet het geval. Na stage gelijk weer doorgegaan naar het hotel. Het was die dag prachtig weer dus we hebben nog heerlijk kunnen genieten in het zonnetje aan het mooie zwembad. Dinsdag was het de Dag van de Arbeid. Iedereen is dan vrij, dus ook de basisschool. Dit vrije dagje hebben we kunnen benutten met een zipline tocht en een quadtour. Samen met Diëgo en Angela lekker hangen aan een kabelbaan en scheuren op de quad. We begonnen de ochtend met de zipline. Het leek heel erg op een klimbos, waar ik al 100 keer ben geweest, dus de instructie was kort maar krachtig. We gingen van zipline naar zipline, over het water en door het water. Na een korte pauze en het ondertekenen van de veiligheidsvoorschriften konden we ons gereed maken voor de quad. Door de modder, de mega diepe waterplassen, jungle, rode zandweg en over de steile hobbels. Het was geweldig! Ik heb zo hard gelachen.

Woensdag hadden we een plantagetour. Door onze bekende gids Rudie werden we in de ochtend opgehaald. Eerst stopten we weer 5 keer voor het eten en drinken voor deze dag en daarna stopten we bij Plantage Peperpot. Dit was een cacaoplantage. Heel veel hiervan is verwoest en is nu een natuurgebied geworden waar je een wandeling kan maken. Dit hebben we dan ook gedaan. 3,4 km wandelen door de natuur. Of we nog niet genoeg hadden gewandeld afgelopen weekend. Onderweg kwamen we kapucijnaapjes tegen en doodskop aapjes. Na deze wandeling werden we weer opgepikt met de auto en reden we langs de nu gerenoveerde plantage woningen. Gelukkig waren er nog oude schuren waar je een klein beeld kreeg hoe het vroeger eruit zag. Hierna zijn we doorgereden naar Mariënburg. Dit was een oude suikerfabriek. Hier stonden nog best veel oude gebouwen en apparatuur. Niet helemaal in tact natuurlijk maar wel heel vet om te zien. We kregen hier een rondleiding van een man, zonder tanden dus enorm moeilijk te verstaan, die hier vroeger als jongen heeft gewerkt. Hij had een fotoboekje bij zich waarmee hij ons steeds kon laten zien hoe het er vroeger heeft uitgezien. We liepen door de vervallen fabrieken en langs grote tandwielen die vroeger alles aandraaiden. Na deze interessante rondleiding gingen we door naar Plantage Frederiksdorp. Dit kon niet met de auto dus stapten we weer in een bootje, hopend op geen regen. Droog aangekomen aan wal liepen we de plantage op. Dit is nu een resort en alle huizen zijn gerenoveerd. Heel mooi om te zien. De historische wandeling die we hier kregen bestond eerst uit een stukje voorgeschiedenis van deze plantage en info van andere plantages is Suriname, en ik kan je vertellen dit waren er ontzettend veel. Na de info te hebben gekregen liepen we met een gids een aantal oude plantage woningen in. Eerst bezochten we de plantagecellen en de politiewoningen. Daarna bezochten we de oude dokterswoning en de woning van de plantagehouder. De woningen zijn nu allemaal te boeken voor een heerlijke rustgevende vakantie, prachtige huizen maar wel met een gek gevoel. Echt bijzonder dat je in huizen stond waar zo’n geschiedenis aan hangt en waar veel dingen gebeurd zijn. Na deze plantage liepen we door naar een ander dorpje waar we met de boot weer teruggingen naar de auto. Onderweg nog iets lekkers eten en daarna terug naar het hotel. Even omkleden en alvast een aantal tassen inpakken. In de avond zijn we nog lekker met zijn allen uiteten geweest. Het laatste avondmaal met de familie in Suriname. Dat voelde toch best wel gek. Ondertussen hielden we de klok goed in de gaten want het was woensdag en dat betekende voetballen. Aangezien ik de vorige keer niet mee had gedaan moest ik nu wel meedoen. Al helemaal omdat het de laatste wedstrijd van het toernooi was en we nog kampioen konden worden. In de wc van het restaurant kleedde ik me snel om en stapten we in de taxi richting het voetbalveld. Ik vond het ook wel leuk om de familie dit ook nog te laten zien, omdat we niet alleen met studenten voetballen maar ook met lokale mensen. Deze avond zijn we helemaal afgemaakt en hebben we het kampioenschap laten liggen, achja we hebben het met het team heel gezellig gehad. Nog even een teamfoto als afsluiting en terug naar het hotel. Hier sliep ik nog een nachtje in het hotel (ja nog steeds illegaal) en stond mijn wekker weer vroeg voor stage die donderdag. Gelukkig mocht ik iets eerder weg zodat ik nog wat kan eten met de familie en ze op het gemakje gedag kan zeggen. Wanneer de taxi voor het hotel stopte en de familie hun koffers hadden ingeladen, kreeg ik het toch wel moeilijk. Het afscheid was moeilijker dan verwacht en ik vond het enorm gek dat ik nu hun moest uitzwaaien en zelf achter moest blijven. Met al mijn volgepropte tassen van het logeerpartijtje ging ik zelf terug naar huis. In de avond ben ik maar weer gelijk doorgegaan met het “normale” leventje. Het was donderdag, dus weekend, dus in de avond leuke dingen doen. Niet heel veel vriendinnen waren hier enthousiast over dus heb ik samen met Ramona een pooltoernooitje gehouden, ook heel gezellig!

Vandaag (vrijdag) weer een beetje terugkomen in het dagelijks ritme. Wasjes draaien en schoonmaken. Momenteel zit ik met mijn karamelkoffie aan school te werken en ik kan je zeggen; dat is toch niet zo verkeerd :)

1. Ellen:
    4 mei 2018
    We hebben genoten van jou en Suriname! Vanaf nu weer meegenieten op afstand! Dikke kus 😘
  2. Angela:
    4 mei 2018
    Ik mis je nu al! Het was weer super gezellig. Echt ontzettend indrukwekkend de plantages. En sorry es ik zal je niet meer opjagen op de quad!
  3. Céline:
    5 mei 2018
    Wat zien jullie er cool&stoer uit op die quads !! Ik heb van de week nog lopen denken, Ahh es mist nu ook alle feestjes hier (Koningsdag, Bevrijdingsdag) maar als ik dan dit weer lees, heb jij veel leukere dingen te doen dan die feestjes 😂
    Het is weer leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt & ik zal goed voor Angela zorgen nu ze weer in Nederland is
    Ik mis jou, ly ❤️
  4. Marjan sturm:
    7 mei 2018
    Wat hebben jullie genoten met z'n allen heerlijk! En mooie foto's!
  5. Oma en opa van Dongen.:
    8 mei 2018
    Alweer een leuk verhaal. Jullie hebben weer leuke activiteiten gedaan met z,n alle. Nog veel succes en plezier. Groetjes
  6. Danielle:
    11 mei 2018
    Jullie hebben genoten, aan je verhalen te lezen! Straks wil je niet meer naar huis :-)