Manja en Rambutan

18 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Ooh wat gaat een weekend snel voorbij zeg.
Vrijdag begonnen we (samen met de huisgenootjes) onze dag met een grote schoonmaak. Eindelijk kregen we een nieuwe dweil en konden we de boel eens flink poetsen. Van de week kreeg ik ook eindelijk m’n wasmand en een prullenbak voor op mijn kamer. Hoe blij je met deze spullen kan zijn... Het was maar goed ook dat we een nieuwe dweil hebben gevraagd want het water wat na 1 dweil beurt overbleef was nou niet bepaald helder. Met een blinkende vloer, een frisse geur in m’n kamer en mijn kleding (goed) te hebben gewassen, was ik wel tevreden. Hierna zijn we op de fiets gestapt om te gaan lunchen bij Souposo. Ik moet er nog vreselijk aan wennen dat hier alles zo pittig is. Ik had een broodje tonijnsalade met stukjes rode pepers. Dit laatste hadden ze ook wel op de kaart mogen zetten want ik was er niet echt op voorbereid. De specialiteit van Souposo is de pindasoep. Sanne (ons huisgenootje) had die gekozen en daar heb ik van geproefd. Ik weet wel zeker dat de pindasoep de volgende keer mijn keuze wordt. Hierna zijn we om boodschappen gegaan. Het werd namelijk weer eens tijd om nog een keertje te gaan koken. Een simpele pasta stond op het menu. Na weer een uur in de Tulip te hebben rondgelopen, (ze hebben daar echt alles dus je kijkt elke keer weer je ogen uit) nam ik lekker vertrouwd een pak Campina yoghurt en een Optimel pak mee naar huis. Alsof we nog niet genoeg huishoudelijk spullen hadden gekocht, bezochten we deze dag ook maar weer het grote warenhuis. Ik had toch nog een extra handdoek nodig en ik wilde graag iets van een mandje wat je op kan hangen. In mijn kamer staan maar twee tafeltjes en een kledingkast, en met mijn spullen heb ik wel wat meer opbergruimte nodig. Hoewel ze daar alles hebben heb ik zo’n soort mandje niet kunnen vinden. Misschien ga ik binnenkort maar wat in elkaar knutselen. In de avond wilde we weer gaan sporten bij het Torarica Hotel. De groepsles 'Just dance’ stond op het programma. Eenmaal toen we daar aan kwamen ging de les niet door vanwege het Chinees Nieuwjaar. Na 2 km te hebben gefietst in de fitnessruimte had ik het al weer gehad. Mijn spierpijn van de cardio groepsles van donderdag was nog flink aanwezig en eigenlijk verklaarde ik mezelf voor gek dat ik de vrijdag weer ging sporten. Het enige wat me overhaalde was de warme douche bij de fitnessruimte. Thuis heb ik nog steeds een koude douche en dit is verschrikkelijk. Dan maar lekker gebruik maken van alle faciliteiten daar in het hotel. Onderweg naar huis haalden we en fles Parbobier bij de enige supermarkt die nog open was en liepen we naar huis. We zeiden gedag tegen de buren en toen hoorden we de buurvrouw zeggen “willen jullie een lekkere manja?” we hadden geen idee wat ze bedoelde maar ze bood ons een zelfgekweekte mango aan. En heerlijk dat de manja was. Nog beter dan de mango’s op de markt. Misschien voortaan maar bij de buren de mango’s inslaan. Met de late night pasta en een Parbobiertje zijn we de avond doorgekomen.

Zaterdag heb ik eindelijk kunnen uitslapen. Met wat oud brood maakte ik een tosti en daarna heb ik maar eens aan mijn onderzoek gewerkt. Het plan was die middag om maar lekker naar het zwembad te gaan om ook eindelijk eens relaxend van de zon te genieten. Na een frisse duik en een kwartiertje in de zon te hebben gelegen, begon het te regenen. Van korte duur was het zwembad bezoekje dus. We dachten even tussen de buien door naar huis te kunnen fietsen, maar helaas pindakaas, dit werd onderweg schuilen onder een afdakje. Met regen en ongeveer 25 graden kreeg ik het gewoon koud onder dat afdakje. Bizar. Eenmaal thuis heb ik ook maar eens gebruik gemaakt van de hangmat onder de patio. Je kan wel stellen dat een hangmat op mijn souvenir lijstje staat. In de avond hebben we met z’n allen (Jessica, Sanne, Daphne, Isabel, Raquel, Pippi en Eline) wat gegeten bij ’t Vat. De bedoeling was om hierna te gaan stappen, maar na een half uurtje in club Tequila te hebben gestaan (waar ook amper mensen waren) hebben we lekker een taxi gebeld om naar huis te gaan.

Vandaag (de zondag) heb ik lekker uitgeslapen. Zondag is het marktdag, dus ook deze zondag brachten we weer een bezoekje aan de markt. Aangezien de vorige mango’s niet heel erg in de smaak waren gevallen, besloot ik voor sinaasappels en Rambutan te gaan bij een super leuk kraampje. De Rambutan is een rode harige vrucht die lijkt op een lychee. Het kraampje grensde aan een leuk rustig steegje. We wilden daar even een kijkje nemen toen er opeens super veel puppy’s in het steegje liepen. Samen met de dochter van de eigenaresse van het kraampje gingen we natuurlijk even kijken. Geluksmomentje van de dag. Drie meiden omringd door acht schattige puppy’s. Het meisje gaf aan dat ze de puppy’s mocht weggeven. Dus papa en mama; mag ik er pleaaseeee één meenemen? In de middag hebben we nu wel eindelijk van de zon kunnen genieten bij het zwembad. Op de terugweg heerlijk verse broodjes gehaald bij de bakker, waar we straks met een lekker kopje soep van gaan genieten. Op naar een nieuwe werkweek :)

Groetjessss

p.s. reacties vind ik leuk!

1. Ellen:
    18 februari 2018
    De hondjes zijn schattig, maar ze blijven lekker daar!
    Succes van de week😘
  2. Kim Kwakkelaar:
    19 februari 2018
    Leuk om je verhalen te lezen en je zo te volgen op je leuke en bijzondere stage. Geniet ervan groetjes
  3. Leo en Marjan:
    19 februari 2018
    Je hebt al heel veel beleefd van de week en heel gezellig om te lezen. Het is wel gezellig zo met de meiden begrijp ik leuk hoor. Mooie foto's de hondjes zien er zeker erg lief uit.🤣 We wensen Je weer een goede week en kijken uit naar je volgende belevenis. Succes.🌞
  4. Oma en opa van Dongen.:
    19 februari 2018
    Gezellig verhaal weer. Leuk om dit allemaal mee te maken. Ja de hondjes zijn ook schattig, maar laat ze maar lekker daar. Heel veel succes weer van de week.
  5. Frank van Kerkvoort:
    Je weet het Esmay, huisdieren en Surinamers laat je gewoon daar 😉
  6. Susan en freek:
    19 februari 2018
    Leuk verhaal. Zo te lezen heb je het goed naar je zin. Veel succes en geniet van alles.S
  7. Leo en Marjan:
    19 februari 2018
    Esmay, je schrijft mooie verhalen in een leuke stijl. Over honden gesproken. Op dit moment is een bevriend dierenarts uit Oud-Beijerland met een team in Suriname belangeloos aan het werk om zwerfhonden te castreren om dat probleem beheersbaar te houden.
  8. Marjan sturm:
    19 februari 2018
    Mooi verhaal weer Esmay! Ik snap alleen niet dat je die schattige hondjes niet mee mag nemen😂😂😂
  9. Janita:
    23 februari 2018
    Leuke verhalen Esmay! Geniet er van.