Juffrouw, juffie

15 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Mijn eerste vier stagedagen zitten erop. Maandag om 7 uur werd ik verwacht op stage. De andere stagedagen trouwens ook. Ik loop stage van maandag t/m donderdag. Mijn wekker staat dan om half 6, hier moet ik nog vreselijk aan wennen zo vroeg. Ze hebben hier les van half 8 tot 1 uur. Dan denk je oh lekker korte daagjes, maar met zo vroeg opstaan voelt het toch echt als een lange dag.

Stage was enorm leuk! Hele leuke, lieve en actieve kinderen, mijn mentor is erg aardig en ik heb leuke collega’s. Een aantal collega’s zijn hier voor een jaar werkzaam op de school en gaan daarna weer terug naar Nederland. Ze hebben vorig schooljaar hun pabo-diploma gehaald in Nederland en zijn gelijk doorgegaan naar Suriname om daar te gaan werken. Dit zie ik mijzelf nog niet zo snel doen dus wees gerust. Ik had eigenlijk verwacht dat er wel een digibord in de klas zou staan, omdat het een Nederlandse school is, maar we hebben nog een oud krijtbord. Ook zijn er geen tablet of laptops in de klas (wel binnen de school hoor!). Ik vind het wel leuk om die verschillen te zien en ook op die manier te werken. De kinderen noemen mij juffrouw of juffie en spreken mij meestal met u aan. Ze gebruiken in de klas dezelfde methodes voor de vakken als in Nederland dus dat is wel fijn. De kinderen gaan in uniform naar school en op de woensdag wanneer het gym is, hebben de leerlingen een gymuniform aan. Gymmen doen ze in een hele grote gymzaal, net zoals in van die Amerikaanse films. Gisteren was het Valentijnsdag. Dat is hier best een hele happening. Leerlingen kwamen naar mij toe “Happy Valentine’s day juffie”. De leerkrachten kregen een aantal cadeautjes en er werd getrakteerd. Gewoon omdat het Valentijnsdag was. Ik heb in deze dagen op stage vooral veel geobserveerd en de leerlingen begeleid. Volgende week ga ik beginnen met wat lessen te geven.

Vandaag waren de leerlingen vrij vanwege een studiedag. Hier moest ik ook bij aanwezig zijn. Raquel en ik moesten ons onderzoek toelichten aan de collega’s en we gingen gezamenlijk brainstomen over het onderwerp. Hierna werd het programma Parnassys geïntroduceerd (dit is een digitaal schoolsysteem wat in Nederland volop wordt gebruikt). Voorheen schreven de leerkrachten de resultaten van de leerlingen nog ouderwets op en werd het in de Zorgmap geplaats. Ik moest dus mijn mentor een klein beetje uitleggen hoe ze hiermee moet werken en hoe ze alles moet invoeren. In de middag kwam er een kind psychologe iets vertellen over hoogbegaafdheid. Iets wat erg aansluit bij ons onderzoek en dus heel erg interessant. Morgen is het Chinees Nieuwjaar dus een vrije dag voor iedereen in Suriname. Dan kan ik ook een beetje uitrusten van de eerste indrukken van deze week, want ik ben best moe. Straks ga ik lekker sporten bij het Hotel Torarica waar ik een abonnement heb afgesloten. Dan kan ik drie maanden onbeperkt sporten en zwemmen. Moet toch wel een beetje in shape blijven met al dat lekkere eten hier :)

Groetjessss

1. Sandra:
    16 februari 2018
    Super leuk om te lezen.
  2. Oma en opa van Dongen.:
    16 februari 2018
    Dat is wel wat anders hè, die klasjes daar. Het ziet er wat soberder uit dan de scholen hier. Heel veel succes.
  3. Ron en Miranda:
    22 februari 2018
    Leuk om het te lezen je blog.
    ouderwets klein klasje met een schoolbord en krijt, U zeggen en juffrouw tegen jou vind ik ik netjes, zoals het hoort, met twee woorden spreken. respect heet dat.
    Succes Esmay en zet um op!